Δίαιτα κατά της θρόμβωσης και της φλεβικής ανεπάρκειας

Κανείς δε θέλει να θρομβώσει μετά την αγγειοπλαστική.  Και κανείς δε θέλει οι φλέβες του να είναι διαπερατές, και να δημιουργούνται φλεγμονές και οιδήματα.  Η Jean Carper, ιατρική αρθρογράφος των New York Times, συγκέντρωσε τις δέκα τροφές ενάντια στους θρόμβους του αίματος και τη μία τροφή για την ενδυνάμωση των φλεβών.  Η λίστα είναι διαθέσιμη σε βιβλίο με τίτλο The Miracle Heart.  Θα την παρουσιάσουμε περιληπτικά.

Η Carper εξηγεί πως οι παράγοντες που εμπλέκονται στον σχηματισμό των θρόμβων είναι α) ο τρόπος ροής του αίματος (π.χ. παλίνδρομη ροή), β) το ιξώδες του αίματος (η αντίσταση που παρουσιάζεται κατά τη ροή του), γ) το πόσο κολλώδες είναι (κορεσμένα ζωικά λιπαρά κάνουν το αίμα πιο κολλώδες), δ) η συγκέντρωση των αιμοπεταλίων, ε) η τιμή του ινωδογόνου, πρωτείνης που εμπλέκεται στον σχηματισμό θρόμβων, στ) το ινωδολυτικό σύστημα, η ικανότητα δηλαδή του οργανισμού να διασπά ανεπιθύμητους θρόμβους.  Η αντιθρομβωτική αγωγή μετά την επέμβαση στοχεύει κυρίως στην αραίωση των αιμοπεταλίων, όμως μία σωστή δίαιτα, πριν και μετά την επέμβαση, ενισχύει όλους τους υπόλοιπους παράγοντες.

Από όλες τις τροφές, δέκα κρατούν τα ηνία για τη θρομβολυτική τους ικανότητα:

Σκόρδο – κρεμμύδι – λιπαρά ψάρια – κόκκινο κρασί – τσάι – κόκκινη καυτερή πιπεριά – μπαχαρικά – μαύρα μανιτάρια – ελαιόλαδο – φρούτα και λαχανικά με βιταμίνη C (πορτοκάλια, φράουλες, ακτινίδια, πιπεριές κλπ.)

Η σκορδίνη (ajoene), ουσία του σκόρδου που απελευθερώνεται καλύτερα κατά το μαγείρεμα (ιδανικά, μία με δύο σκελίδες τη μέρα) εμποδίζει τη συσσώρευση αιμοπεταλίων με επτά διαφορετικούς τρόπους.  Το σκόρδο βελτιώνει τα ρεολογικά χαρακτηριστικά του αίματος.

Η κουερκετίνη, αντιοξειδωτικό που βρίσκεται στα κρεμμύδια, αναστέλλει τους μηχανισμούς που οδηγούν στην απόφραξη των αρτηριών και αποτρέπει τη δημιουργία θρόμβων, ακόμη και όταν τα κρεμμύδια καταναλώνονται σε ένα λιπαρό γεύμα (π.χ. μαζί με κόκκινο κρέας).

Το ιχθυέλαιο που περιέχεται στα ψάρια μειώνει την πυκνότητα του αίματος, καταστέλλοντας τη συσσωμάτευση αιμοπεταλίων, μειώνοντας τα επίπεδα του ινωδογόνου και αυξάνοντας τη θρομβολυτική δραστηριότητα.  Θεωρείται εξαιρετικό αντιπηκτικό, και δεν είναι τυχαίο που κάποιοι γιατροί το συνιστούν εφ’ όρου ζωής μετά την αγγειοπλαστική.  Όταν κάποιος καταναλώνει ιχθυέλαιο, τα αιμοπετάλιά του απελευθερώνουν πολύ μικρότερη ποσότητα θρομβαξάνης, μίας ουσίας που ωθεί τα αιμοπετάλια να κολλάνε μεταξύ τους, δημιουργώντας θρόμβους.

Το κόκκινο κρασί παρέχει αντιθρομβωτική προστασία χάρη τόσο στη ρεσβερατρόλη (χημική ένωση του φλοιού των σταφυλιών), όσο και στο μονοξείδιο του αζώτου και τις πολυφαινόλες.  Η κατανάλωση δυόμιση ποτηριών κόκκινου κρασιού μείωσε κατά 40%, και μέσα σε σαράντε πέντε λεπτά, την τάση των αιμοπεταλίων να κολλάνε μεταξύ τους, σε σχετική έρευνα του Πανεπιστημίου του Γουισκόνσιν.

Το τσάι, τόσο το πράσινο όσο και το μαύρο, μειώνει την κροκίδωση του αίματος (ενεργοποίηση αιμοπεταλίων) ενώ συγκεκριμένες τανίνες που βρίσκονται μόνο στο πράσινο τσάι, οι κατεχίνες, είναι εξίσου αποτελεσματικές με την ασπιρίνη στην αραίωση των αιμοπεταλίων.

Στους χορτοφάγους, το ιξώδες του αίματος και το ινωδογόνο είναι χαμηλότερο σε σχέση με τους κρεατοφάγους, και αυτό γιατί η βιταμίνη C και οι φυτικές ίνες των φρούτων και λαχανικών μειώνουν την παραγωγή τους, αποτρέποντας έτσι τον σχηματισμό θρόμβων.

Οι θρομβοεμβολές είναι εξαιρετικά σπάνιες στους Ταιλανδούς, που καταναλώνουν καθημερινά καυτερή κόκκινη πιπεριά, η οποία ενισχύει τη θρομβολυτική ικανότητα του οργανισμού, επιτυγχάνοντας όμως μόνο βραχύχρονη δράση.

Τα πιο δραστικά μπαχαρικά ενάντια στους θρόμβους του αίματος είναι το γαρίφαλο, το τζίντζερ, το κύμινο και η κουρκούμη.  Το γαρίφαλο είναι το πιο δραστικό καθώς, χάρη στην ευγενόλη, συμβάλλει στη διατήρηση της στερεοχημικής δομής των αιμοπεταλίων ακόμη και αφού αυτά έχουν συσσωρευθεί.

Τα μαύρα μανιτάρια επιδρούν άμεσα στη σωρευτική συμπεριφορά των αιμοπεταλίων χάρη στην αδενοσίνη, ουσία που αραιώνει το αίμα.

Το ελαιόλαδο καταπολεμά τους θρόμβους όταν καταναλώνεται καθημερινά, γιατί τότε οι μεβράνες των αιμοπεταλίων περιέχουν περισσότερο ελαικό οξύ και λιγότερο αραχιδονικό οξύ, το οποίο συμβάλλει στη συγκέντρωση αιμοπεταλίων.

Ο συνδυασμός των τροφών αυτών σε ένα γεύμα (κρεμμύδια, σκόρδα, μανιτάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά ή ψάρι με κόκκινο κρασί) είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό-αντιθρομβωτικό.  Τροφές, αντίθετα, που ευνοούν τη δημιουργία θρόμβων είναι η κατανάλωση λιπαρών και αλκοόλ.

Μετά τις δέκα τροφές ενάντια στους θρόμβους, η Carper προτείνει ένα συμπλήρωμα διατροφής για την ενίσχυση των φλεβών: το εκχύλισμα σπόρων σταφυλιού (grape seed extract), το οποίο αυξάνει τη δομική αντοχή των αποδυναμωμένων φλεβών (λιγότερες ρήξεις, λιγότερη διαπερατότητα, λιγότερες αιμορραγίες).  Το εκχύλισμα σπόρων σταφυλιού δημιουργεί πιο παχιά, συμπαγή και ανθεκτικά τοιχώματα στις φλέβες, αποτρέποντας έτσι τη διαρροή και διάρρηξή τους.  Προσκολλάται στο κολλαγόνο και την ελαστίνη των φλεβών, ενισχύοντας την ωρίμανσή τους.

Η μεσογειακή διατροφή συναντά την δίαιτα Swank.  Το CCSVI εξηγεί άριστα τον ρόλο της διατροφής στην σκλήρυνση.

  1. Όταν κάνει κανείς αντοθρομβωτική θεραπεία ενδείκνυται να ακολουθεί και την παραπάνω διαιτα μαζί με βιταμίνες όπως το fish oil ή πρέπει πρώτα να τελειώσουμεμε τα αντιθρομβωτικά ώστε να μην το παρακάνουμε ?

  2. Νομίζω πως η διατροφή μόνο καλό κάνει. Αν αφορά όμως συμπληρώματα διατροφής, πχ βιταμίνης C ή ιχθυέλαιων, ρώτησε καλύτερα τον γιατρό.

  3. Δεν θα ελεγα οτι ειναι φρονιμο να παιρνει κανεις ιχθυελαιο μαζι με αντιθρομβωτικο. Ειναι σαν να κανεις σχεδον την διπλασια δοση αντιθρομβωτικου.

  4. Δεν πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερος κίνδυνος από την ταυτόχρονη λήψη ιχθυέλαιου και αντιθρομβωτικού:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19801023

    (Αν γκουγκλάρει κάποιος Comparison of Bleeding Complications With Omega-3 Fatty Acids, το 2ο, 3ο αποτέλεσμα που θα του του γυρίσει είναι link σε pdf, όλο το άρθρο)

Αφήστε ένα Σχόλιο