Αυτή η απίστευτη ανάγκη για πίστη

Τη λένε Τζούλια Κρίστεβα, είναι σημειολόγος, ψυχαναλύτρια και πεζογράφος, και το πρόσφατα μεταφρασμένο βιβλίο της στα ελληνικά έχει τον τίτλο που έχει το ποστ.

Need I say more?

Η ψυχανάλυση αντιλαμβάνεται τη θρησκεία όπως ακριβώς μία παραίσθηση – παραίσθηση, ωστόσο, που καταφέρνει να δίνει νόημα.  Η θρησκεία είναι κατασκεύασμα που έχει ελάχιστη σχέση με την πραγματικότητα, αλλά απόλυτη σχέση με την πραγματικότητα της επιθυμίας των “πιστών” της.  Η θρησκεία επιβιώνει γιατί θεμελιώνεται στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι να διαχειριστούν τη ματαίωση των επιθυμιών τους ή την κατάρρευση των φαντασιώσεών τους στον πραγματικό κόσμο.

Δυστυχώς, οι “πιστοί” δεν αντιλαμβάνονται ούτε την εξωπραγματική, ούτε την παραισθησιογόνα, ούτε την άλλογη διάσταση της πίστης τους.  Και επειδή στον φαντασιακό κόσμο της πίστης βρίσκουν πράγματι μερική ανακούφιση – ανακούφιση, έστω, με τη μορφή υπόσχεσης εκπλήρωσης των επιθυμιών τους (είναι το σχήμα ανταπόδοσης στο οποίο βασίζονται οι θρησκείες: θα μου δώσεις, για να σου δώσω) – δε θα συνεννοηθούν ποτέ εύκολα με οποιονδήποτε ζει αυστηρά στην πραγματικότητα.

Η Κρίστεβα δηλώνει πως το ίδιο το σύμβολο της πίστης (πιστεύω εις έναν θεό κλπ.) βασίζεται αναγκαστικά στην άρθρωση του ρήματος “πιστεύω”.  Επειδή η θρησκεία δεν είναι πραγματική, το σύμβολό της σε αναγκάζει να την “πιστέψεις” ως τέτοια, προκειμένου να την εγκολπιστείς.  Ειδάλλως, ποιά ανάγκη υπάρχει να δηλώσεις πως “πιστεύεις”;

“Αλήθεια, εσείς πιστεύετε ότι πάσχετε μόνο από ΧΕΝΦΑ;” με ρωτάει χθες στο facebook πρόεδρος συλλόγου ασθενών με σκλήρυνση.  Άστοχη χρήση του ρήματος, πέρα για πέρα.  Δεν είναι θέμα πίστης η ΧΕΝΦΑ.  Αλλά είπαμε, όσοι στην πίστη θήτεψαν, δε μπορούν να σκεφτούν αλλιώς.

Ό,τι και να πιστεύω εγώ, μία παθολογική φλεβογραφία είναι παθολογική.  Ό,τι και να πιστεύω εγώ, το αντιγόνο της σκλήρυνσης δεν έχει εντοπιστεί.  Ό,τι και να πιστεύει ο πρόεδρος, η αλήθεια είναι ότι έπασχα μάλλον μόνο από ΧΕΝΦΑ.  Ό,τι και να πιστεύει ο νευρολόγος, το αίμα παλινδρομεί.

Είναι αλήθεια πως, ιστορικά, οι άνθρωποι πρώτα “πίστευαν” και μετά “γνώρισαν”.  Αν βλέπεις τον κεραυνό, αλλά δεν καταλαβαίνεις τί είναι, μπορεί και να πιστέψεις ότι τον στέλνει ένας τύπος με μούσια από τα σύννεφα.  Αν καταλάβεις τί είναι, τα πράγματα αλλάζουν.  Μόνο η γνώση αλλάζει τα πράγματα.  Η πίστη τα συντηρεί.

Ο κόσμος κάποτε εξηγούνταν μέσω της μαγείας.  Μετά, για πολλούς αιώνες, μέσω της θρησκείας.  Χύθηκε αίμα και έγιναν επαναστάσεις για να κατακτηθεί ο ορθός λόγος της επιστήμης.  Ε, μη το χαλάμε έτσι εύκολα αυτό.  “MS is believed to be an autoimmune disease”.  Βλέπουμε όλοι πού είναι το πρόβλημα;

Η δυσκολία του πράγματος έγκειται στο να δώσεις σε ασθενείς “πιστούς” στον νευρολόγο τους να καταλάβουν ότι ακόμη και η επιστήμη της νευρολογίας διαποτίζεται από πίστη, στο θέμα της σκλήρυνσης, και όχι από γνώση αντίστοιχη της πραγματικότητας.

Μα γίνεται να κρίνει ο “πιστός” τον “πιστό”;  Ή γίνεται, όλοι οι πιστοί του κόσμου, να διαβάσουν κάτι έξω από την πίστη τους;

Μη με ρωτήσετε για φάρμακα και παρενέργειες.  Πολύς κόσμος πιστεύει πως, όσο περισσότερο ταλαιπωρείται, τόσο περισσότερο θα ανταμοιφθεί.

Και τί δε θα έδινα για μία ενηλικιωμένη ανθρωπότητα.

  1. Αυτή η ασθένεια καθώς φαίνεται δεν θα θεραπευτεί σύντομα . Στο φόρουμ των ασθενών που έγραφα δεν κατάφερα να βρω μια λογική αντιμετώπιση .
    Αν οι ίδιοι οι ασθενείς συμπεριφέρονται έτσι τότε οι γιατροί τι θα έπρεπε να κάνουν? Κουράστηκα , εξ άλλου η σκπ πλέον έχει περάσει στα πλαίσια του μεταφυσικού, κάποιοι ασχολούνται και με Πνευματική Προσέγγιση ™ της σκλήρυνσης , πώς μπορεί μια αγγειακή ασθένεια να αντιμετωπιστεί πνευματικά δεν το ξέρω . Όταν δεν ξέρεις την αιτία της πάθησής σου κάνεις πολλές υποθέσεις . Άλλος λέει πως έφταιγε η παλιά του ζωή και οι καταχρήσεις , άλλος λέει πως έφταιγαν οι γονείς του , άλλος το οτι δεν έτρωγε φασόλια …. Πολλές σαχλαμάρες . Βλακείες τις οποίες έπρεπε να ακούς με στωικότητα . Είμαι εγώ χαζή? Είναι οι άλλοι ? Ούτε που ξέρω , τελικά το πιο σωστό μου το είπε η φίλη μου χτες . Γραψ τους Αλίκη , πάντα ήσουν μόνη σου σ αυτό ( με ελάχιστες εξαιρέσεις αξιόλογων και χρήσιμων ανθρώπων ) οι υπόλοιποι μόνο για φασαρία ήταν .

    • άλλος το οτι δεν έτρωγε φασόλια

      Έχεις καμιά πληροφορία για το σπανακόρυζο; Έχει σχέση, τελικά;

      • To σπανακόρυζο όχι. Η σπανακόπιτα όμως ναι.

      • δυσκολεύτηκα.αλα σας βρηκα.γιασας παιδια .μπηκα για να μαθαίνω κ.οχι να ενοχλω.συνεχίστε ετσι κ.οπιως καταλαβε….καταλαβε

  2. κιεγω ομως ΠΙΣΤΕΥΩ οτι για πρωτη φορα ανηκω καπου, στο συλλογο των ατομων που θα βοηθησουν κι αλλους συνασθενεις να γινουν καλα ή καλυτερα

  3. Ο καθένας θέλει να πιστεύει σε μία ανώτερη δύναμη είτε λέγεται θεός είτε αλλάχ, μωάμεθ κλπ και βέβαια δικαίωμά τους.

    Αυτό όμως που είναι τραγικό, είναι ότι δεν κάνουν τίποτα απολύτως για να φτιάξουν μία κατάσταση. Όλα τα εναποθέτουν σε αυτή την ανώτερη δύναμη και βέβαια άμα τους κάτσει, πιστεύουν ακόμα περισσότερο, άμα δεν τους κάτσει, ε θέλημα θεού/αλλάχ/μωάμεθ ήταν!!!

  4. Είναι πολύ δύσκολο να μην πιστεύεις.. (κλεμμένο)

  5. Μια φορά αυτή η τυφλή πίστη (στους νευρολόγους) φαίνεται ολακάθαρα όταν οι ασθενείς ζητούν όχι ενδείξεις αλλά αποδείξεις, ότι τα ανοσοτροποποιητικά δεν βοηθούν στην ΠΣ, αλλά δεν ζητούν ούτε ψάχνουν, όχι αποδείξεις, ούτε καν ενδείξεις ότι βοηθούν. Ακριβώς σαν να λέει κάποιος ότι επειδή έχεις μόνο ενδείξεις αλλά όχι αποδείξεις ότι δεν υπάρχει θεός, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει. Μιλάμε κανονικά για θρησκευτική πίστη

  6. Για όσους πιστεύουν, δε χρειάζεται καμία απόδειξη. Για όσους δεν πιστεύουν, καμία απόδειξη δεν είναι αρκετή. (και αυτό κλεμμένο)

Leave a Comment